3116. In his tribus versibus agitur de exploratione veri quod initiandum et sic conjungendum bono, et quidem imprimis ex qua origine [esset], nam ab origine omnia et singula dependent; derivationes inde ut e radice sua, seu ut e semine suo, trahunt suam formam, sicut a suis planta aut arbor: haec Dominus apud Se ex Divino vidit et exploravit, et ex propria sapientia et intelligentia initiavit, {1}nempe vera bono rationalis; ipsa exploratio hic in sensu interno describitur, sed quae ibi, paucissimis explicari possunt: [2] exploratio quoque est apud unumquemvis hominem qui reformatur, tum qui {2}reliquias accipit, sed de exploratione illa homo ne hilum novit, est ei ita in obscuro ut ne quidem credat quod sit, cum tamen omnibus momentis fit, sed a {3}Domino, Qui solus videt statum hominis, non modo praesentem, sed etiam faturum in aeternum. (m)Exploratio est exquisitissima libratio ne minimum falsi conjungatur bono, nec minimum veri conjungatur malo; si haec, periret homo in aeternum; penderet enim tunc in altera vita inter infernum et caelum, et propter bonum exspueretur ab inferno, et propter malum a caelo. @1 et conjunxit$ @2 i aliquas$ @3 i solo$