306. [Vers, 4.] "Et ego flebam multum, quod nemo dignus inventus aperire et legere librum nec inspicere eum."-Quod significet dolorem cordis ob inordinationem et interitum omnium, si nemo posset omnes et omnia eorum scire, cognoscere et explorare, constat ex significatione "flere" quod sit dolere, inde "flere multum" est dolere ex corde seu dolor cordis; [I]quod sit ob inordinationem et interitum omnium, sequitur: et ex significatione "quod nemo dignus inventus aperire et legere librum nec inspicere eum," quod sit quod nemo talis sit ut scire possit status vitae omnium in communi et singulorum in particulari (de qua supra, n. 303, 3O4 [a]); seu quod idem, quod nemo talis sit ut possit omnes et omnia eorum scire, cognoscere et explorare. Quod attinet dolorem cordis (qui significatur per "flebam multum") ob inordinationem et interitum omnium, si nemo talis sit ut possit omnes et omnia eorum scire, cognoscere et explorare, velim paucis exponere:-Ut caelum angelicum existat et subsistat, erunt omnia ibi in ordine; illud enim, nisi in ordine foret, dissiparetur: caelum namque angelicum distinctum est in societates, et societates ordinatae sunt secundum affectiones veri et boni, et hae sunt multiplices et innumerae; haec ordinatio unice dependet ex infinita Sapientia Unius qui scit omnia, cognoscit omnia, et explorat omnia, et inde disponit et ordinat omnia. Hic Unus est solus Dominus; quapropter in Verbo dicitur, quod Ipsi judicium, quodque Ipsi potestas in caelis et in terris; et hic, quod "Ipse acceperit librum et solverit sigilla ejus." Praeterea, nisi caelum in ordine foret, non potuisset mundus, hoc est, homines in terris, existere et subsistere; nam mundus dependet a caelo et ejus influxu in spiritualia et rationalia hominum; verbo, interirent omnia. (Sed haec melius comprehendi possunt ex illis quae in opere De Caelo et Inferno, et quoque in opusculo De Ultimo Judicio, ostensa sunt, et quidem ex singulis ibi, si cum attentione legantur.) Quod dicatur scire, cognoscere et explorare, est quia illa significantur per "librum aperire, legere et inspicere;" per "librum" enim significantur omnia quae sunt apud hominem, spiritum et angelum, seu omnes status vitae eorum quoad amorem et fidem; quare per "aperire librum" significatur scire illa, per "legere librum" significatur cognoscere illa, et per "inspicere librum" significatur explorare illa.